Ontvang onze offerte per mail
Ontvang onze offerte per mail. Dit is geheel kosteloos en vrijblijvend.
12 december 2019 - Redactie StartBoard
Begin je een onderneming, dan is een veelgehoorde eerste vraag: heb je al een KvK? Het achtcijferige nummertje van de Kamer van Koophandel is hét startpunt voor ondernemen. Maar misschien is de aanloopfase van jouw onderneming wel een lange. Hoe weet je dan wanneer precies je je moet inschrijven bij de KvK?
Het is volgens de wet geregeld dat wanneer je zelfstandig goederen of diensten gaat leveren met de bedoeling om winst te maken, dat je je moet inschrijven bij de Kamer van Koophandel. De KvK beheert namelijk het Handelsregister: een openbaar register met alle Nederlandse rechtspersonen en ondernemingen. Zo weet iedereen met wie hij of zij zaken doet.
Elke inschrijving bij de KvK begint met het invullen van een online formulier. Al tijdens deze registratie moet je een startdatum opgeven. En hier zit dus hét knelpunt. Want hoe weet je nu wat de juiste startdatum is?
Soms gaat het opstarten van een bedrijf heel geleidelijk: het idee voor een business ontstaat en je verdiept je in de branche. Je laat misschien al een ondernemersplan schrijven of legt alvast die briljante domeinnaam vast. Moet je al deze tijd een KvK-nummer hebben, of kan je beter wachten met je inschrijving?
Bij StartBoard raden we ondernemers altijd aan om je pas in te schrijven zodra je kosten gaat maken, serieuze kosten. Voor zoiets ‘kleins’ als het vastleggen van de domeinnaam is een KvK-nummer nog niet nodig. En ook voor het laten maken van een ondernemingsplan is een KvK niet meteen vereist. Pas zodra je echt gaat investeren is het verstandig om je onderneming officieel te starten.
In de meeste gevallen dient het juiste moment van inschrijving zich simpelweg vanzelf aan; zonder KvK-nummer kom je soms geen steek verder. Zo kan je bij business-2-businessbedrijven zoals leveranciers, groothandels en fabrikanten alleen zaken doen als bedrijf. Ook is een KvK-nummer een vereiste om een zakelijke bankrekening af te sluiten, een zakelijk telefoonabonnement te nemen en kan het ook een vereiste zijn bij het huren van een bedrijfsruimte of winkelpand.
Belastingtechnisch maakt het niet echt uit welke startdatum je hanteert. Zakelijke kosten die je maakt in de aanloopfase voor jouw onderneming zijn namelijk gewoon aftrekbaar van de winst. Ook de betaalde voorbelasting (btw op facturen die je hebt betaald) kan je aftrekken in de aangifte omzetbelasting.
Dus die domeinnaam die je hebt vastgelegd of dat ondernemersplan dat je hebt laten schrijven: ze vallen onder de zakelijke kosten in de aanloopfase van je onderneming. Bewaren dus die facturen!
Tip: ook de uren die je in de aanloopfase van je onderneming maakt, tellen mee voor het urencriterium voor de zelfstandigenaftrek. Wil je hier met je toekomstige eenmanszaak gebruik van maken, houd deze uren dan alvast bij.